Afstand

Schoonmaakprotocollen tijdens de 1,5 meter-economie

Opstartprotocollen voor Basisonderwijs (BO), Speciaal Basisonderwijs (SBAO) en Speciaal Onderwijs (SO)

Algemeen 

Het coronavirus verspreidt zich van mens op mens, via contactoppervlakken (balies, tafels etc.) en via aanraakpunten (leuningen, lichtknopjes, deurklinken, prullenbakken etc.). Goede schoonmaak is daarom essentieel om verdere verspreiding van het virus te voorkomen. Goede schoonmaak betekent dagelijks reiniging van het gebouw volgens het normale schoonmaakprogramma, met tijden de corona-periode, extra aandacht voor contactoppervlakken en aanraakpunten. Dit kan volgens de reguliere wijze, zowel met de traditionele als met de microvezelmethode. Dit is overeenkomstig de corona-richtlijnen van de Rijksoverheid.

I5 Schoonmaak: Dagelijks intensieve schoonmaak

In de opstartprotocollen wordt ten aanzien van de schoonmaak ‘dagelijks intensieve schoonmaak’ geadviseerd. De schoonmaakbranche verstaat daar het volgende onder: 

Algemene ruimtes en lokalen

Maak klaslokalen, werkplekken, vergaderruimtes, personeelsruimtes en algemene ruimtes ten minste dagelijks op reguliere wijze schoon (conform Protocol A van OSB/RAS). Bepaal (met het schoonmaakbedrijf) of verhoging van de schoonmaakfrequentie wenselijk is, gezien gebruiksintensiteit en mate van vervuiling. 


Maak contactoppervlakken en aanraakpunten (deurkrukken, knoppen, trapleuningen etc.). meerdere keren per dag op de reguliere wijze schoon. Bepaal (met het schoonmaakbedrijf) of verhoging van de schoonmaakfrequentie wenselijk is, gezien gebruiksintensiteit en mate van vervuiling. 


Sanitair

Maak toiletten en overig sanitair, tenminste dagelijks op reguliere wijze schoon. Maak ook contactpunten en handenwas-faciliteiten goed en regelmatig schoon. Bepaal (met het schoonmaakbedrijf) of verhoging van de schoonmaakfrequentie wenselijk is, gezien gebruiksintensiteit en mate van vervuiling. 

Maak contactoppervlakken en aanraakpunten (deurkrukken, knoppen, kranen etc.) meerdere keren per dag schoon op de reguliere wijze. Bepaal (met het schoonmaakbedrijf) of verhoging van de schoonmaakfrequentie wenselijk is, gezien gebruiksintensiteit en mate van vervuiling. 

Zorg voor voldoende (aanvulling van) (vloeibare)zeep en materialen om handen af te drogen. Gebruik bij voorkeur handdoeken voor eenmalig gebruik van stof of papier. 

Schoonmaken tussen cohorten

Als er sprake is van meerdere cohorten leerlingen, die na elkaar van dezelfde ruimte gebruik maken: maak deze ruimtes (en de aanwezige leermiddelen) bij de wisseling van de cohorten tussentijds schoon. 

Laat de schoonmaker veilig zijn werk doen 


Zorg dat de schoonmaker veilig kan werken met voldoende afstand tot andere mensen. Zorg dat de ruimte waar de schoonmaker aan het werk is, niet toegankelijk is voor anderen, of zet een voldoende grote werkruimte rondom de schoonmaker af. 


I4 Hygiëne regeling leermiddelen en ondersteuningsvormen

Hygiëneregeling leermiddelen 

 

Leermiddelen, speelgoed, speelmaterialen, devices en werkplek dienen bij gebruik door meerdere leerlingen met regelmaat ontsmet te worden. Ook materialen die met regelmaat door meerdere leerkrachten worden gebruikt worden met regelmaat ontsmet 

Goed schoonmaken met reguliere middelen is voldoende om overdracht van het coronavirus via oppervlakken en aanraakpunten te voorkomen. 


Conform de adviezen van het RIVM zorgt regulier schoonmaken van oppervlakken en aanraakpunten in normale situaties voor een voldoende hygiëneniveau om besmetting te voorkomen. Desinfectie met speciale desinfectiemiddelen wordt alleen in bijzondere situaties toegepast, zoals bijvoorbeeld bij verontreiniging met bloed. 

bron: osb.nl/schoonmaak-in-anderhalve-meter-economie